lördag 25 oktober 2008

Efter medicinen.

Efter att jag blivit avstängd från skolan så gick jag inte i skolan på ett bra tag . Så morsan fixa så jag gick i skolan på BUP ( Barn och ungdoms psykiatrin ) . Så där fick jag gå i skolan några timmar om dan och resten av dan så var jag hos psykologer och pratade. Efter några veckor på BUP så kom dom fram till att dom skulle testa en medicin som hette concerta , det är nån sorts centralstimulerande , det innhåller ett amfetamin preparat som gör att jag kan tänka klart och inte vara så speedad hela tiden .

Så när dom såg att jag inte fick några farliga bieffekter av concertan så behövde jag inte vara där längre , och nästan precis när jag börjat med medicinen så började jag på en ny skola . En mindre skola med runt 7 elever och 2 behandlings assistenter och en special pedagog . Och det vara bara elever som inte fick gå i vanliga skolor , såna som hade varit på glid liksom. Så där började jag , igentligen tog dom bara in folk som gick i 7:an men jag fick börja där redan i 6:an för jag var ett riktigt problem barn kan man säga =)

Och sen första dan på den nya skolan gick det bra , jag fick jobba i den takt jag ville jag fick den hjälp jag behövde , inte samma stress som på vanliga skolor. Och det var inte en sån särskola som dom tänkte sätta mig på i början , utan mer en skola för ungdomar som hade varit på glid . Så jag kände direkt att jag passade in . Jag har gått i den skolan nu i 3 år och allt går jätte bra .
Det är ungefär 40 elever som har gått där, och utav dom är det bara tre som det gått dåligt för, utan den här skolan hade det kanske gått dåligt för alla 40 . Och alla gamla elever kommer in och hälsar på då och då och berättar hur det går för dom . Man får inte bara hjälp med skolan utan dom hjälper en med det mesta om det är nåt utanför skolan som inte är så bra så ställer dom alltid upp.

Hemma blev det helt annorlunda , jag och morsan bråkar nästan aldrig . Jag är mer nere och umgås med morsan och hennes kille en vad jag är uppe på rummet . Jag har ändrat mig totalt , från att vara en kaxig snorvalp som hamna i trubbel hela tiden till en social tonåring . Visst hamnar jag väl i mer problem en vad "normala" ungdomar gör men utan medicinen hade jag troligen bott på nåt behandligshem eller liknande nu . Och dom enda biverkningarna jag har av medicinen är att jag äter lite och har ibland svårt att sova . Men enligt mig är det värt det , att bara kunna chilla utan att hjärnan går på högvarv hela tiden . Så Concertan ska jag fortsätta med , det enda som jag behöver göra nu är att lära mig tygla mig i dom situationer där Concertan inte hjälper , men det är nåt jag får jobba med helt enkelt .

Vi höres ! Peace in the middle east.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är underbart att läsa det du skriver! Och det där med att tygla sig - det är ju något alal får kämpa med hela livet. De problem du har har ju andra också och även om dina kanske är mer intensiva och mer allmänt förekommande så har vi svårigheter alltid med vårt humör, med vår läggning och inte minst med andra människor! Ha en bra dag idag och hopas att du kan övertyga morsan om att idag är en bra dag att INTE städa;)

Anonym sa...

Oh så bra du skriver! Och jättebra att du som tonåring och kille delar med dig till omvärlden av dina tankar, erfarenheter och upplevelser!
En sån skola du går på vore skönt om det fanns många flera av! Drömmen vore ju (för mig) klasser på ca tio elever, två vuxna lärare och minst två elevassistenter/extrapedagoger! Om det var så överallt så skulle allt fler ungdomar klara sig igenom skolan med självrespekten i behåll!

Anonym sa...

Skriv en bok Dampan!

...och ha det gott i helgen!
//gysse

Anonym sa...

Hur blir det med skrivandet? Åminstone här kan du väl ge oss lite!

och ha det gott även denna helg!

//gysse

Anonym sa...

Åh, vad glad jag är att du skriver... och hur du skriver. Jag vet ju redan att vårt s k handikapp inte innebär att vi är korkade (vilket fortf. är en idiotisk fördom) utan snarare har jag väl sällan mött så många begåvade människor med npf-problematik, som här på nätet. Du är en av dem. Absolut!

kram

Jourpappan sa...

Hej!

Såg din blogg nu, du har inte skrivit på över 1,5 år och jag blev så nyfiken hur det går för dig. Starkt av dig att berätta om ditt liv här! Fortsätt med det!

Jag har själv diagnos och arbetar med ungdomar med olika NPF problem så jag har en hint om hur det är.

Ha det gott! All lycka i livet!

/Gabbe