måndag 20 oktober 2008

Före min medicin.

Som ni kanske fattar så käkar jag medicin för min ADHD/ODD . Jag äter en medicin som heter Concerta den gör att jag "hinner" tänka efter innan jag handlar . Innan jag började med medicin så var det verkligen kaos .

Jag kommer ihåg tiden på en skola i stan som jag gick på . Jag kom och gick som jag ville , ingen av lärarna ville säga emot mig för dom visste vilka utbrott jag fick . Kommer ihåg en gång när jag faktiskt skötte mig hyfsat på en lektion men jag hade en keps på mig , och då kommer en lärare som hette LG som jag inte kom överens med och han bad mig ta av mig kepsen .Så jag la den på bänken . Och då sa han åt mig att jag skulle lägga den i kapprummet , men där gick gränsen det vägrade jag . Så han tog med mig in i ett rum som man kunde sitta i om man inte ville bli störd , och gubbfan börja försöka förstå sig på mig och sa att han bestämde över mig och jag behövde följa regler precis som alla andra . Och då brann det för mig jag kommer ihåg att jag började kasta stolar och välta bordet som stog där inne .

Och så fortsatte de flera månader med mina våldsamma utbrott , tillslut så funkade de inte att ha mig i vanlig klass längre så dom satte mig i skolans källare (Ett gammalt biblotek) , det stank mögel det va iskallt där nere och inga fönster . en vanlig betongkällare typ. Så satte dom en stol och ett bord i mitten av rummet och gav mig en assistent som satt med mig . Men inte hade jag ro i kroppen att sitta och göra massa stenciler , så jag sprang ju bara ifrån assistenten och bråka med alla som gick i vanliga klasser .

Sen satte dom mig på typ en särskola med massa mongon och sånt ovanför skolan jag gick på igentligen , fan dom behandla mig som förståndshandikappad . Så jag sket ju att gå till skolan överhuvudtaget tillslut . Gick dit då och då för att bråka lite bara ..

Men en gång så kanske det gick lite för långt jag hamna i bråk med rektorn så han lappa på mig en örfil och sa att jag inte var välkommen mer . Så då sket jag i skolan helt , fick höra att han hade sagt så här om mig sen
- Beter man sig som en hund blir man behandlad som en hund ..

Så jag gick inte i skolan på halva 5:an och halva 6:an sen började jag på en skola för folk med ADHD och liknade och sen dess har det gått utmärkt!

Det gick inte så bra hemma heller under den perioden när jag inte åt medicin , jag och morsan bråkade varje dag massa skrik och jag slängde saker förstörde saker , drog ofta ut och va ute länge eller så var jag instängd på mitt rum för det vart ju bara massa bråk när jag va ute i lägenheten . Det förändrades också när jag började med medicinen , jag och morsan kom bättre överens och jag kunde sitta med henne och bara chilla framför tv'n

Innan medicinen kunde jag inte koncentrera mig på något under en längre tid . Jag tröttnade på saker jätte snabbt , jag kunde sätta mig och spela playstation men blev less på de efter 5 minuter , Det har också ändrats nu när jag tar medicinen .

Ni ska få höra mer om hur det blev efter jag började medicinen senare =)

Vi höres ! Peace in the middle east.

5 kommentarer:

Psykbryt sa...

Så bra att du har fått hjälp av medicinen. Jag tycker det är jätteviktigt att du skriver om det här, och jag tror också att det är jättebra för dig att se att det har skett en positiv utveckling sedan du började med Concerta.

Kram!

.. sa...

Tjo!
Vilken bra blogg! :)
Blev lite fnissig när jag läste en grej.. Jag har också alltid varit rädd för tanter från 40 och uppåt! I hela mitt liv.. dagarna gick och plötsligt är jag själv 44årig tant, men det har inte riktigt gått över ändå (men det har blivit bättre), dom är läskiga! Nu när jag tänker på det tror jag det var för jag hade fått för mig att det var dom som på något sätt bestämde vad som var rätt och fel och att jag alltid var "fel".
Nå. Saker är inte alltid vad det verkar som.. Och kan du stå ut med att en 44årig damptant som dessutom nyttjar baksnus är ditt fan, så vill jag gärna läsa mer om både före och efter du börjat ta medicin :)

Anonym sa...

Det du skrev här var riktigt riktigt bra och jag ser fram emot en uppföljning. Detta är något jag skulle vilja ta med mig och presentera för vissa lärare på den skola där jag själv arbetar! Är det ok att jag lånar det? Idag är det ju väldigt många som vill påskina att ADHD inte finns och att det är fel att medicinera, men jag har ju precis samma uppfattning som dig. Har just nu sett den dramatiska förändringen hos en tolvårig kille som förändrats radikalt då det gäller koncentrationsförmåga och förmåga att bevara lugnet efter att han fått medicin, så dina iakttagelser av dig själv stämmer på pricken med vad jag upplevt! Detta är ärligt talat något av det bästa jag läst om ADHD trots att jag läst mängder av bl.a. Gillberg! Du har en mycket stor uppgift här kan jag tala om och att du har en stark stilistisk förmåga gör ju inte det hela sämre. jag har mycket svårt att förstå att du är så ung som du är och kan skriva på detta viset! En klar begåvning - ta vara på den!

Anonym sa...

OJ; vad du påminner om min bror. Han hamnade också alltid i bråk och det spelade ingen roll om det var vuxna eller folk i hans egen ålder.

Sån himla tur att det finns medicin som kan hjälpa dig. Hoppas det funkar bra i fortsättningen också. Ser fram emot att läsa hur det fortsatta livet med medicin fungerar.

Dampfilosofen sa...

Tack =) Snart så kommer hur det går med medicin . så va uppmärksamma